Z głową byka
Opis spektaklu
Tezeusz, heros ateński. Urodzony i wychowany przez trojzeńską księżniczkę Ajtrę. Jego boskim ojcem był Posejdon, zaś ziemskim ojcem panujący w odległych Atenach król Egeusz. Tezeusz ponad wszystko pragnął wyruszyć na spotkanie z ojcem.
– Jesteś jeszcze zbyt mały, musisz dorosnąć, musisz być silny – tłumaczyła mu matka.
– Ale ja jestem silny – twierdził mały Tezeusz.
– Będziesz mógł wyruszyć do Aten, gdy podniesiesz ten głaz – powiedziała Ajtra wskazując na olbrzymią skałę. – Pod tym głazem twój ojciec ukrył prezent dla ciebie.
– Dlaczego wybrał tak wielki głaz? – dopytywał Tezeusz.
– Chciał być pewien, że nim wyruszysz w dorosłość, będziesz doskonale panował nad swym silnym ciałem.
Michał, główny bohater sztuki „Z głową byka”, przyrównuje swoje życie do losów herosa. Sytuacje i osoby ze swojej przeszłości podmienia na zagadkowe mityczne figury. Odgrywa rolę Tezeusza, próbując zrozumieć i ujarzmić bestię, która zamieszkała w jego wyobraźni. Schodzi do labiryntu własnej, nieco upiornej codzienności z nadzieją, że w jego centrum odnajdzie źródło wody życia, witalność i harmonię.
Punktem wyjścia do napisania dramatu oraz stworzenia projektów scenograficznych był osiemnastowieczny obraz autorstwa Charles-Édouard Chaise przedstawiający Tezeusza triumfującego nad ciałem pokonanego Minotaura. Malarz otoczył Tezeusza wianuszkiem młodych osób ocalonych przed śmiercią z rąk bestii, to im autor dedykuje swój tekst, młodzieży, która wchodzi w dorosłość i dorosłym, którzy doświadczyli już niejednej inicjacji.
Twórcy
-
Robert Jarosz
autor, reżyser
-
Pavel Hubička
scenografia
-
Piotr Klimek
muzyka
-
Marta Bury
ruch sceniczny
-
Sebastian Łukaszuk
multimedia
-
Mirosław Janczuk
inspicjent
Obsada
- Ewa Żebrowska
- Agnieszka Sobolewska
- Agata Stasiulewicz
- Jacek Dojlidko
- Błażej Piotrowski
Białostocki Teatr Lalek istnieje od 1953 r., kiedy to grupa lalkarzy amatorów pod wodzą Piotra Sawickiego, uzyskała subwencję państwową. Od tego czasu teatr – jako scena zawodowa – działa nieprzerwanie, przygotowując w każdym sezonie teatralnym około 3-5 nowych premier, wykorzystujących rozmaite techniki lalkowe (kukła, pacynka, jawajka, marionetka, formy plastyczne i niekonwencjonalne), formy teatru wizualnego, teatru przedmiotu, teatru maski i teatru aktorskiego.
Teatrem kierowali kolejno: Piotr Sawicki, Joanna Piekarska, Krzysztof Rau, Wojciech Kobrzyński, Wojciech Szelachowski, Marek Waszkiel, a od września 2012 r. – Jacek Malinowski. Z BTL współpracowali znakomici polscy artyści, m.in. Jan Wilkowski i Adam Kilian, Jan Dorman, Leokadia Serafinowicz i Wojciech Wieczorkiewicz, Andrzej Dziedziul, Piotr Tomaszuk i Tadeusz Słobodzianek.
BTL należy do najstarszych polskich teatrów lalek, które powołały do życia lalkową scenę dla dorosłych, na której od 1972 r. regularnie wystawia się sztuki z wielkiego repertuaru literatury światowej: Boccaccia, Calderona, Rostanda, Gogola, Bernharda, Różewicza, Szukszyna, Mrożka czy Gałczyńskiego. Jest pierwszym polskim teatrem lalek, dla którego miasto wybudowało w 1979 r. specjalnie zaprojektowany budynek, dziś mieszczący 3 sceny: dużą (200 miejsc), małą (100 miejsc) i salę prób (40 miejsc). Na przestrzeni ostatnich lat BTL był organizatorem festiwali lalkowych, Festiwal Metamorfozy Lalek oraz Lalka-Nie-Lalak
W 1974 r. BTL powołał studio aktorskie, które w rok później przekształciło się w zamiejscowy Wydział Sztuki Lalkarskiej warszawskiej Akademii Teatralnej. Niemal wszyscy aktorzy Teatru są absolwentami tej uczelni, stanowią też podstawę kadry dydaktycznej kształcącej młodych lalkarzy w Akademii Teatralnej w Białymstoku.
Dziś BTL prowadzi działalność wyspecjalizowaną w trzech nurtach:
- przedstawienia dla dzieci – to sceniczne adaptacje znanych baśni i popularnej literatury dziecięcej, zwłaszcza utwory współczesne, pisane z myślą o teatrze lalek, realizowane w rożnych konwencjach teatralnych i lalkowych;
- przedstawienia dla dorosłych – stała działalność lalkowa będąca ewenementem na szeroką skalę;
- przedstawienia poszukujące i eksperymentatorskie – projekty realizowane na scenie studyjnej, we współpracy z najmłodszym pokoleniem lalkarzy z kręgu Akademii Teatralnej w Białymstoku.
Białostocki Teatr Lalek otwarty jest na współpracę międzynarodową, staże teatralne dla młodych artystów, projekty studyjne i spotkania warsztatowe.