Wróć

 

ZWIERZĘTA DOKTORA DOLITTLEO DZIEWCZYNCE KATARZYNCE CZERWONYM KAPTURKIEM ZWANEJO SZEWCZYKUW DOLINIE MUMINKÓWJAŚ I MAŁGOSIATRZY ŚWINKIBRZYDKIE KACZĄTKOOPOWIEŚCI Z ULICY BROKATOWEJCALINECZKA-REAKTYWACJADUSZEK ŚMIECIUSZEKNAJDZIELNIEJSZY Z RYCERZYKOP-CIUSZEKO TALERZU NIEROZBITKUTRÓJKA NA GŁOWIEMIŁEK - OPIŁEKCICHONIEBIESKI KOTCUDOWNA LAMPA ALADYNA

„ZWIERZĘTA DOKTORA DOLITTLE”

Zwierzęta Doktora Dolittle to historia przygód doktora, którego pacjentami są zwierzęta. Pewnego dnia Jan Dolittle wraz ze swymi zwierzęcymi przyjaciółmi wyjeżdża do Afryki, aby leczyć małpy, które ogarnęła tajemnicza epidemia. Podczas tej barwnie opowiedzianej historii mali widzowie stają się świadkami weterynaryjnych zmagań doktora medycyny – Jana Dolittle, w wiktoriańskiej Anglii, a następnie w mrożącej krew w żyłach wyprawie na czarny ląd. Spektakl został uhonorowany Nagrodą Artystyczną ” Złota Maska.”

 

Reżyseria: Jerzy Bielunas
Scenografia: Elżbieta Terlikowska
Muzyka: Tomasz Łuc
Choreografia: Katarzyna Aleksander-Kmieć

Obsada: Dariusz Czajkowski, Jacek Mikołajczyk, Adam E. Kwapisz, Joanna Rząp, Edyta Dziura, Stefan Szulc, Kamil Katolik, Karol Kojkoł, Agata Madejska, Dominika Dzierżęga, Agnieszka Raj-Kubat, Katarzyna Bała

Premiera: 1 marca 2003
Czas: 1 godzina i 25minut  (w tym przerwa)
Wiek: dla dzieci od 3 lat
Ceny biletów: 20zł/18zł/15zł grupowe
Rezerwacje: (32) 269-89-15

„O DZIEWCZYNCE KATARZYNCE CZERWONYM KAPTURKIEM ZWANEJ”

Spektakl jest współczesną wersją jednej z najbardziej znanych baśni braci Grimm. Krnąbrny i beztroski Czerwony Kapturek w drodze do chorej babci spotyka wilka. Ulega jego namowom, nieświadomie ściągając na siebie wielkie niebezpieczeństwo. W konsekwencji gubi leśną drogę i wpada w niemałe kłopoty.

To barwne i dynamiczne przedstawienie, przeznaczone dla najmłodszych widzów, niesie ważną naukę o tym, jak poważne mogą być skutki rozmowy z obcymi. Nie zawsze znajdzie się bowiem myśliwy, który ochroni i pomoże Czerwonemu Kapturkowi zawrócić ze złej drogi.

Przedstawienie realizowane z budżetu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego

Informujemy, że w niektórych scenach w spektaklu użyte są światła stroboskopowe.

 

Tekst: Dariusz Czajkowski
Reżyseria: Adam E. Kwapisz
Scenografia: Barbara Wójcik-Wiktorowicz
Muzyka: Michał Kowalczyk
Ruch sceniczny: Tomasz Dajewski
Teksty piosenek: Dariusz Czajkowski

Obsada: Patryce Hauke, Joanna Rząp, Jacek Mikołajczyk, Agnieszka Raj-Kubat, Katarzyna Bała, Edyta Dziura, Adam E. Kwapisz

Premiera: 23 września 2006
Czas trwania: 1 godzina i 15 minut (w tym przerwa)
Wiek: dla dzieci od lat 4 do 11
Ceny biletów: 20zł/18zł/15zł grupowe
Rezerwacje: (32) 269-89-15

„O SZEWCZYKU, STRASZNYM SMOKU, CZAROWNICY I KROLEWNIE”

Za wielkim murem mieszka ogromny, ale dość prostoduszny Smok. Zła Czarownica rozkazuje mu porwać Królewnę. Zrozpaczona Ochmistrzyni i sprytny Szewczyk wyruszają jej na ratunek. W jaki sposób uda się im przezwyciężyć strasznego Smoka? Akcja tej pełnej humoru opowieści o słynnym Szewczyku Dratewce umieszczona została w krainie chińskiego orientu. Roztańczony i rozśpiewany spektakl pokazuje, że nieprzyjaciela można pokonać na drodze rywalizacji, a nie walki.

Przedstawienia zrealizowane z budżetu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego

 

Scenariusz i reżyseria: Dariusz Wiktorowicz
Scenografia: Barbara Wójcik-Wiktorowicz
Muzyka i przygotowanie wokalne: Michał Makulski
Choreografia: Artur Żymełka

Obsada: Joanna Rząp/Ewa Zawada,  Agnieszka Raj-Kubat, Agata Madejska, Katarzyna Bała, Kamil Katolik, Karol Kojkoł, Edyta Dziura, Jacek Mikołajczyk, Stefan Szulc, Adam Kwapisz, Partycy Hauke

Premiera: 14 kwietnia 2007
Czas: 1 godzina i 20 minut (w tym przerwa)
Wiek: dla dzieci od 4 lat
Ceny biletów: 20zł/18zł/15zł grupowe
Rezerwacje: (32) 269-89-15

„W DOLINIE MUMINKÓW”

Przedstawienie przypomni znane wielu pokoleniom przygody mieszkańców niezwykłej doliny. Właśnie przyszedł czas przebudzenia się z zimowego snu. Tego dnia w domu Muminka zjawili się serdeczni przyjaciele rodziny, ale także goście, którzy – jak się okazuje – nie zawsze mają dobre zamiary. I pewnie to byłby zwykły dzień spędzony na zabawach przed domem, gdyby nie pewien tajemniczy kapelusz, który spadł z nieba … lub nie wiadomo skąd.

Codzienne problemy Muminków są bardzo bliskie dzieciom i ich rodzicom. Prosto skonstruowany świat przedstawiony z wykorzystaniem wielu klasycznych technik teatru lalek, jest niezwykle łatwo przyswajalny przez najmłodsze dzieci. Zaletą widowiska są liczne piosenki oraz wielobarwna scenografia, wierna oryginalnym ilustracjom wydań książkowych i popularnemu serialowi animowanemu.

Prawa autorskie do sztuki reprezentuje The Finnish Dramatist’s Union, w Polsce Agencja ADiT Elżbiety Monthey.

Spektakl zrealizowano przy pomocy finansowej Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w ramach projektu „Edukacja kulturalna”.

 

Tekst: Tove Jansson
Adaptacja: Michał Wyszomirski
Przekład: Irena Szuch Wyszomirska
Reżyseria: Stanisław Ochmański
Muzyka: Michał Makulski
Teksty piosenek: Tomasz Pietrasik
Przygotowanie wokalne: Michał Kowalczyk
Ruch sceniczny: Kazimierz Knol
Scenografia: Barbara Wójcik-Wiktorowicz

Obsada: Agata Madejska, Patrycy Hauke, Stefan Szulc, Katarzyna Bała, Wojciech Żak/Karol Kojkoł, Kamil Katolik, Joanna Rząp, Edyta Dziura, Jacek Mikołajczyk, Ewa Zawada

Premiera: 23 października 2010
Czas: 1 godzina i 20 minut (w tym przerwa)
Wiek:  dla dzieci od lat 4
Ceny biletów: 20zł/18zł/15zł grupowe
Rezerwacje: (32) 69-89-15

„JAŚ I MAŁGOSIA”

„Jaś i Małgosia” to rozśpiewana, roztańczona, bogata scenograficznie interpretacja klasycznej bajki braci Grimm, ze szczyptą dydaktyzmu i mnóstwem zabawy. Mali bohaterowie to rozbrykane rodzeństwo, które nie zawsze ma ochotę słuchać swoich rodziców, przez co szybko wpada w kłopoty. Z czasem dzieci przekonują się jednak, że zuchwałe zachowanie nie popłaca, podobnie zresztą jak beztroskie zabawy i łakomstwo.

W spektaklu pojawia się cała galeria barwnych postaci. Oprócz tytułowych bohaterów, można zobaczyć groźną Babę Jagę, a także sympatyczne Wiewiórki, w roli narratorów i komentatorów wydarzeń scenicznych, bajkowe drzewa i przebiegłego kocura. Oprawa muzyczna i barwna scenografia dopełnia wrażeń, wciągając widza w fascynujący świat przygód. Spektakl jest łatwy w odbiorze, nawet dla bardzo małych widzów. Po takiej podróży dzieci jeszcze długo nucą piosenki ze spektaklu.

 

Reżyseria: Robert Dorosławski
Asystent reżysera: Karina Abrahamczyk-Zator
Scenografia: Stanisław Kulczyk
Choreografia: Włodzimierz Kuca
Muzyka: Janusz Frączek
Teksty piosenek: Robert Dorosławski
Przygotowanie wokalne: Marzena Lamch-Łoniewska

Obsada: Jacek Mikołajczyk, Ewa Zawada, Katarzyna Bała, Joanna Rząp, Agata Madejska, Agnieszka Raj-Kubat, Stefan Szulc/Kamil Katolik, Edyta Dziura, Sara Lech/Karol Kojkoł, Adam E. Kwapisz

Premiera: 26 marca 2011
Czas: 1 godzina i 25minut (w tym przerwa)
Wiek: spektakl dla dzieci od lat 3
Ceny biletów: 20zł/18zł/15zł grupowe
Rezerwacja: (32) 269-89-15

„TRZY ŚWINKI”

Spektakl bazuje na znanej i bardzo lubianej opowieści, pochodzącej ze zbioru baśni braci Grimm. Tytułowe Świnki chorują na … nudę. Nie chcą się bawić z innymi, nie zamierzają także budować domu, ani porządkować podwórka, choć zima tuż, tuż…. Pozostałe zwierzęta wpadają na pewien pomysł. Świnki trzeba przestraszyć ! Obmyślają chytry plan. Owca przebiera się za wilka, a Krowa za smoka. Czy plan się powiedzie? Czy Świnki pokonają lenistwo i przestaną się wreszcie nudzić?

Informujemy, że w spektaklu używane są światła stroboskopowe.

 

Reżyseria: Robert Dorosławski
Asystent reżysera: Joanna Rząp
Scenografia: Jolanta Markowska
Muzyka: Janusz Frączek
Choreografia: Małgorzata Fijałkowska

Obsada: Patrycy Hauke, Agata Madejska, Joanna Rząp, Katarzyna Bała, Sara Lech, Jacek Mikołajczyk, Wojciech Żak/Kamil Katolik, Ewa Zawada, Edyta Dziura

Premiera: 14 czerwca 2014
Czas: 1godz. 20 minut (w tym przerwa)
Wiek: dla dzieci od 3 lat
Ceny biletów: 20zł/18zł/15zł grupowe
Rezerwacje: (32) 269-89-15

„BRZYDKIE KACZĄTKO”

Któż z nas nie zna opowieści o perypetiach małego łabędzia, który na swej drodze ku dorosłości musi stawić czoła licznym upokorzeniom ze strony współbraci? Dopiero przemiana w przepięknego królewskiego łabędzia sprawi, że kaczątko zostanie zaakceptowane przez otaczający je świat, ale czy tak jest w porządku…? Czy w życiu trzeba się bezwzględnie dostosowywać do opinii innych?

Spektakl Teatru Dzieci Zagłębia porusza temat tolerancji i zwraca uwagę widza na problem odmienności wskazując, że należy ją akceptować i być wrażliwym oraz reagować na każdy przejaw agresji, jaką może wywoływać fakt, że ktoś jest inny niż wszyscy. W dobie nasilającego się zjawiska „hejtu” jest to temat niezmiernie aktualny, a siła starej historii rośnie i nabiera nowego wymiaru.

Fabuła spektaklu okraszona jest skocznymi, wesołymi piosenkami, poetyckie obrazy przenikają się z nasączonymi humorem scenkami rodzajowymi, a żywy plan przeplata się z animacją przedmiotów. Dynamikę gwarantuje choreografia Małgorzaty Fijałkowskiej. Ręcznie zdobiona i malowana, drewniana scenografia autorstwa Barbary Wójcik-Wiktorowicz wykorzystuje tradycyjne wzornictwo i koresponduje z motywami ludowymi tworząc wielobarwny świat ludzi i zwierząt.

Spektakl został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

 

Tekst: Hans Christian Andersen
Opracowanie tekstu: Kazimiera Jeżewska
Reżyseria: Czesław Sieńko
Scenografia: Barbara Wójcik-Wiktorowicz
Muzyka i aranżacja piosenek: Michał Makulski
Choreografia: Małgorzata Fijałkowska

Obsada: Sara Lech, Agnieszka Raj-Kubat, Agata Madejska, Joanna Rząp,
Ewa Zawada/Patrycy Hauke, Edyta Dziura, Adam Kwapisz, Jacek Mikołajczyk

Premiera: 24 listopada 2012
Czas trwania spektaklu: 1godz. 20min. (w tym przerwa)
Wiek: od lat 3
Ceny biletów: 20zł/18zł/grupowe 15zł
Rezerwacje: (32) 269-89-15

„OPOWIEŚCI Z ULICY BROKATOWEJ”

Dziecięce zabawy na paryskich podwórkach stały się inspiracją dla Pierre’a Grippariego do stworzenia osobliwych historii pełnych zabawnych sytuacji i niesamowitych zwrotów akcji. Wydarzenia mroczne i straszne przeplatają się ze śmiechem i groteską, a z pozoru zwykły świat, pełen przedmiotów codziennego użytku, okazuje się odrealniony. Para butów przeżywa w nim piękną miłość, która przetrwa próbę rozstania, zmiennego losu, starzenia się i umierania. W innej opowieści dom zamieszkały jest przez ducha, który nie zdaje sobie sprawy, iż egzystuje poza swoim materialnym ciałem. Bohaterkami zapisanych przez Gripariego historii często są czarownice. Jedna z nich, aby odmłodnieć, będzie usiłowała zjeść dziewczynkę w sosie pomidorowym. W innej – dobry z pozoru dar, otrzymany od pięknej wróżki mieszkającej w wodociągach, okazać się może przekleństwem. Choć każda z opowieści utrzymana jest w nieco innej konwencji – teatr cieni, miniaturowy teatrzyk lalkowy, czy maski, to jednak wspólnym spoiwem dla wszystkich zdaje się być wykorzystanie przedmiotów codziennego użytku. Kosze na śmieci, mopy, obuwie i inne z pozoru przedstawione poezji akcesoria zostają ożywione na scenie i nawet jeśli nie są głównymi bohaterami, to zostają sprowadzone do roli instrumentów muzycznych wyznaczających rytm spektaklu. Sznur z suszącymi się prześcieradłami staje się zastawką, a biurkowa lampka nobilitowana zostaje do rangi oświetlenia scenicznego. Przedstawienie zdaje się nawiązywać do dormanowskich wizji teatru, nowoczesnego w formie, często opartego na rytmach, korzystającego twórczo z zabaw dziecięcych i wyliczanek, tworzących widowisko teatralne z najprostszych i najskromniejszych elementów.

 

Tekst: Pierre Gripari
Przekład: Barbara Grzegorzewska
Adaptacja, reżyseria i inscenizacja: Gabriel Gietzky
Asystent reżysera: Agnieszka Raj-Kubat
Współpraca scenograficzna: Jolanta Markowska
Dźwięk: Kreacja zespołowa

Obsada: Sara Lech, Agata Madejska, Katarzyna Bała, Patrycy Hauke, Jacek Mikołajczyk/Karol Kojkoł, Wojciech Żak/Kamil Katolik, Stefan Szulc

Premiera: 14 lutego 2015
Czas trwania spektaklu: 1godz. 35min (w tym przerwa)
Wiek: od 5 lat
Ceny biletów: 20zł/18zł/grupowe 15zł
Rezerwacje: (32) 269-89-15

„CALINECZKA-REAKTYWACJA”

W tym przedstawieniu na nowo odkrywamy główną bohaterkę i jej przygody. Calineczka nie jest miniaturową osóbką, nie śpi w skorupie orzecha i nie pływa w talerzu. Jest zwykłą dziewczynką, niezauważaną przez zagonionych codziennym życiem rodziców. Ucieczka do bajki wydaje jej się najlepszym wyjściem. Okazuje się jednak, że życie w wyimaginowanym świecie nie jest takie proste jakby się wydawało. Nawet w rzeczywistość, która powinna być wedle naszych wyobrażeń idealna, wdziera się konformizm, obłuda i zwykła zawiść. Tak jak w życiu jest tam też miejsce na proste i prawdziwe odruchy. Na miłość, czytanie bajek, przebywanie we wzajemnym towarzystwie i czerpanie z tego przyjemności. Należy jednak pamiętać, że baśniowe fantazje mogą działać jak narkotyk, można się w nich zatracić i jeśli w porę się nie zorientujemy, że to tylko bajka, niewidzialna brama może się zamknąć, możemy nie wrócić z nierealnego świata.

W świetle otaczającej nas kultury masowej „Calineczka” reprezentuje sztukę „trudną”. Sztukę, do której widz powinien się przygotować. Tutaj nic nie jest łatwe, lekkie i przyjemne. Spektakl, w którym można dostrzec wiele odwołań do stylistyki Tima Burtona, muzyka cytująca dzieła Dany’ego Elfmana, jest spektaklem przeznaczonym dla odbiorcy „zaangażowanego”.

Pokażmy dzieciom, że bajki nie „służą” tylko do bezrefleksyjnego oglądania, ale że mogą dać przyjemność wyciągania wniosków i uczyć myślenia.

 

Tekst: Dariusz Czajkowski
Reżyseria: Adam E. Kwapisz
Scenografia: Urszula Kubicz-Fik
Muzyka: Marcin Partyka
Ruch sceniczny: Arkadiusz Buszko

Obsada: Ewa Zawada, Katarzyna Bała, Edyta Dziura, Joanna Rząp, Jacek Mikołajczyk, Adam E. Kwapisz, Kamil Katolik.

Premiera: 28 marca 2015 Czas trwania spektaklu: 1 godzina 20min ( w tym przerwa)
Wiek: od 5 lat
Ceny biletów: 20zł/18zł/15zł grupowe
Rezerwacje: (32) 269-89-15

„DUSZEK ŚMIECIUSZEK”

To mobilny spektakl teatralny dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III, podejmujący tematy ekologiczne – zagadnienia zanieczyszczenia środowiska, oraz tego, co każdy może zrobić, by chronić powietrze, wodę i ziemię. Poprzez zachowania, które wspierają ochronę środowiska – jak między innymi segregacja śmieci – zachęca dzieci do myślenia globalnego i ekologicznego, wskazuje na to, co każdy może zrobić by chronić powietrze, wodę i ziemię. Mówi także o tym, że osoba która pozostawia w lesie śmieci nie pozostaje anonimowa.

Spektakl jest pierwszym z projektów scenicznych programu Teatralna Lokomotywa Dormana.  Teatralna Lokomotywa Dormana to cykl projektów scenicznych o charakterze edukacyjnym, skierowanych głównie do dzieci. Projekty te poruszają między innymi zagadnienia ekologii, bezpieczeństwa w Internecie i uzależnień. Projekt został objęty honorowym patronatem pana Łukasza Komoniewskiego Prezydenta Miasta Będzina.

 

Tekst: Stefan Szulc
Reżyseria: Jacek Popławski
Asystent reżysera: Ewa Zawada
Scenografia: Urszula Kubicz-Fik
Muzyka: Michał Kowalczyk
Obsada: Sara Lech, Ewa Zawada, Stefan Szulc, Wojciech Żak/Kamil Katolik

Premiera: 6 czerwca 2015
Czas: 1 godz. 15min (w tym przerwa)
Wiek: dla dzieci od 3 lat
Ceny biletów: 20zł/18zł/15zł grupowe
Rezerwacje: (32) 269-89-15

„NAJDZIELNIEJSZY Z RYCERZY”

Wzruszająca i piękna opera dziecięca oparta na muzycznej kompozycji Krzysztofa Pendereckiego i Marka Stachowskiego. Autorem libretta jest Ewa Szelburg – Zarembina, znana z twórczości adresowanej do dzieci i młodzieży. Opowieść koncentruje się na przygodach Stracha na Wróble, który rezygnuje z monotonnego życia na polu i rusza w niezwykłą, pełną przygód podróż. Z przeciętnego włóczęgi staje się bohaterem, gdy dowodzi swej odwagi, zwyciężając z Wróblami w bitwie o makowe pole, a w nagrodę zdobywa koronę i rękę Królewny-Makówki.

Spektakl składa się z partii mówionych, śpiewanych partii solowych oraz chóralnych, a aktorom towarzyszy, nadająca niepowtarzalnej jakości w odbiorze, muzyka grana na żywo. Rozmaite formy teatralne współgrają ze sobą: elementy teatru cieni, teatru lalek, gry w planie żywym, co daje efekt wielowymiarowego widowiska. Zachowany zostaje charakter sztuki wysokiej, ale jednocześnie poprzez oryginalne zabiegi inscenizacyjne, lekkość formy scenicznej, humorystyczne sytuacje i współczesny ruch sceniczny, tak tradycyjny gatunek jakim jest opera, nabiera awangardowego charakteru. Dla wyeksponowania bogatej płaszczyzny muzycznej w warstwie plastycznej spektakl pozostaje uproszczony i symboliczny. Oryginalność widowiska podkreśla również wyjątkowa i rzadko spotykana na dziecięcych scenach lalka głównego bohatera w ludzkim rozmiarze.

Spektakl dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Libretto: Ewa Szelburg – Zarembina
Reżyseria: Michał Chorosiński
Asystent reżysera: Joanna Rząp
Muzyka: Krzysztof Penderecki i Marek Stachowski
Scenografia i kostiumy: Justyna Łagowska, Katarzyna Jeznach
Choreografia: Maćko Prusak
Dyrygent: Przemysław Fiugajski
Przygotowanie wokalne: Danuta Sendecka

Obsada: Katarzyna Bała, Sara Lech, Agata Madejska, Joanna Rząp, Ewa Zawada, Patrycy Hauke, Wojciech Żak/Kamil Katolik, Adam Kwapisz, Jacek Mikołajczyk/Karol Kojkoł, Edyta Dziura.

Zespół muzyczny Romana Hyli w składzie: Marcin Neuman (perkusja), Jakub Braun (kontrabas), Agnieszka Woźniczka (flet), Robert Szewczuk (klawisze)

Premiera: 7 listopada 2015
Czas: 1 godzina  (w tym przerwa)
Wiek:  dla dzieci od 5 lat
Ceny biletów: 20zł/18zł/15zł grupowe
Rezerwacja: (32) 269-89-15

„KOP-CIUSZEK, CZYLI BAJKA O KRÓLEWNIE, CO ZA DUŻO CIUCHÓW MIAŁA”

Jak zmieniłoby się życie Kopciuszka, gdyby w życiu ojca nie pojawiła się Zła Macocha? Na czym polega „CIUCHOFRENIA”? Co w jednej baśni robi Kot w Butach, Szewczyk Dratewka i Czerwony Kapturek? Co się dzieje, gdy król zaciąga kredyt i co oznacza słowo „KONSEKWENCJE”? Na te i wiele innych pytań znajdziecie odpowiedź po obejrzeniu odmienionej wersji „Kop-Ciuszka” w wydaniu Teatru Dormana.

Wielki bal, z okazji 18 urodzin, zakupowe szaleństwo, paryski szyk, ekstrawagancja, najnowsze zakupowe trendy, a zamiast karety z dyni – prawdziwy pokaz mody. Oto nowy, zupełnie inny wymiar baśni, gdzie znajomo brzmiące imię stanowi jedynie bazę wyjściową dla niespotykanych wariacji, komedii pomyłek i dynamicznych zwrotów akcji. Jest to zgrabnie i z dużą dozą dowcipu opowiedziana historia rozkapryszonej dziewczynki, której ojciec rekompensuje deficyty rodzinne kolejnymi podarunkami. Opowieść dzięki temu staje się przestrogą przed zbyt lekkodusznym i beztroskim odnoszeniem się do prozy życia i dóbr materialnych. Nie można mieć wszystkiego bez ponoszenia odpowiedzialności za swoje czyny.

A wszystko to splecione w misterne układy choreograficzne i precyzyjny ruch sceniczny, dzięki reżyserowi Witoldowi Jurewiczowi, znanemu nam także z roli tancerza, choreografa, performera, czy wykładowcy Akademii Muzycznej w Łodzi. Całokształt dopełnia inspirowana teledyskami scenografia i kostiumy.

Spektakl dofinansowany z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Scenariusz: Grzegorz Reszka
Reżyseria: Witold Jurewicz
Choreografia: Marlena Bełdzikowska
Scenografia: Maria Kanigowska
Muzyka: Stanisław Rzepiela
Asystent reżysera: Karol Kojkoł

Obsada: Sara Lech, Karina  Abrahamczyk-Zator, Agata Madejska, Katarzyna Bała, Stefan Szulc, Wojciech Żak/Kamil Katolik, Jacek Mikołajczyk/Karol Kojkoł, Patrycy Hauke

Premiera: 28 listopad 2015
Czas: 1 godz. (w tym przerwa)
Wiek: spektakl od 5 lat
Ceny biletów: 20zł/18zł/15zł grupowe
Rezerwacje: (32) 269-89-15

„O TALERZU NIEROZBITKU”

W spektaklu opowiedziana jest historia inspirowana duńskim zwyczajem celowego rzucania kamieniami w talerze, w której jeden z talerzy nie zostaje stłuczony. W „Nierozbitku” Jan Dorman opisuje swoją wersję wydarzeń na temat potencjalnych następstw wspomnianego duńskiego rytuału. W zwyczaju tym Duńczycy rozbijając talerze w specjalnym kramie rozładowują rodzinne – i nie tylko – napięcia. Lecz w historii Jana Dormana nieudany rzut nie rozbija kolejnego talerza, uruchamiając tym samym opowieść o losach talerza Nierozbitka i jego porozbijanych, a później posklejanych przyjaciół.

Nośność metafory rozbitego, czy posklejanego świata/człowieka/postaci, a także gestów nieudanych, niepowodzeń i ich skutków życiowych, pozostaje niewyczerpywalna i jest nadzieja, że sensy te przeniosą się na małego widza poprzez medium teatralne. Ponadto w spektaklu zostaną zawarte elementy rytmizacji wypowiedzi z włączeniem chóru dzieci, wspólne z widzami kibicowanie poszczególnym wydarzeniom scenicznym, oraz wyliczanki dormanowskie, a ta perspektywa sugeruje zabawowość i współodgrywanie scenicznego świata wraz z młodymi widzami w szkolnej, czy przedszkolnej przestrzeni. Tym bardziej spektakl będzie się odwoływał do świata dziecięcej wyobraźni podejmując także temat indywiduacji i rozwoju, porażki, która może stać się punktem zwrotnym w życiu, jak również będzie pogłębiał świadomość, że „rozbicie” można „posklejać”. „Nierozbitek” jest historią o zbieraniu/sklejaniu rozbitego świata, w którym można zaprzeczyć deterministycznej nieuchronności ludzkiego losu.

Konkurs im. Jana Dormana na produkcję spektaklu prezentowanego w szkołach i przedszkolach wynika z potrzeby podniesienia jakości artystycznej przedstawień pokazywanych w placówkach oświatowych. Ideą konkursu jest z jednej strony wspieranie szkoły poprzez kształtowanie bogatej i różnorodnej oferty spektakli przygotowanych z myślą o wieku i potrzebach uczniów oraz specyficznych szkolnych warunkach, z drugiej zaś – wspieranie mobilności teatrów i otwieranie ich na wyzwania bezpośredniego kontaktu z widzem poza murami ich instytucji. Patronem konkursu jest Jan Dorman – wybitny twórca polskiego teatru, reżyser i pedagog, wieloletni dyrektor Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie.

Konkurs organizowany jest przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

Tekst: Jan Dorman
Reżyseria: Gabriel Gietzky
Scenografia: Maria Kanigowska    
Zeszyt metodyczny: Anna Jadwiga Nowak                                                         

Obsada: Joanna Rząp, Ewa Zawada, Edyta Dziura, Jacek Mikołajczyk, Adam Kwapisz

Premiera: 19 grudnia 2015
Czas: 45 minut
Wiek: 4 – 9 lat
Ceny biletów: 20zł/18zł/15zł grupowe
Rezerwacje: (32) 269-89-15

„TRÓJKA NA GŁOWIE”

Czy w naszej, znanej nam na co dzień rzeczywistości, cały świat może stanąć na głowie? Odpowiedź jest oczywista – nie może! Ale w naszej sztuce wszystko toczy się na opak. Otóż niespodziewanie zostaje zaburzona naturalna kolejność liczb. Trójka wdziera się na scenę, a więzi łączące Jedynkę i Dwójkę, zostają zerwane. Co było wcześniej absolutnym porządkiem, staje się nagle chaosem, a to, co było prawdą, przemienia się w fałsz. Nic już nie jest takie jak było, a rozsypany świat staje na głowie.

Carsten Brandau – niemiecki twórca literatury dla dzieci, zdobywca wielu nagród w dziedzinie dramaturgii – napisał sztukę dziwną, a nawet  abstrakcyjną. Bo czy w naszej, znanej nam na co dzień rzeczywistości, cały świat może stanąć na głowie? Odpowiedź jest oczywista – nie może! Ale w naszej sztuce wszystko toczy się na opak. Otóż niespodziewanie zostaje zaburzona naturalna kolejność liczb. Trójka wdziera się na scenę, a więzi łączące Jedynkę i Dwójkę, zostają zerwane. Co było wcześniej absolutnym porządkiem, staje się nagle chaosem, a to, co było prawdą, przemienia się w fałsz. Nic już nie jest takie jak było, a rozsypany świat staje na głowie.

Za zabawnymi perypetiami liczb ukrywa się opowieść o dziecięcych relacjach,  przyjaźni i wzajemnej, braterskiej trosce. To bajka o zdobywaniu umiejętności liczenia, ale też o porządku świata i jego podważaniu, o wykluczeniu i walce o przynależność. Autor pomysłowo i z wyobraźnią podpowiada dzieciom, jak mogą zmieniać swój świat, rozwijać skrzydła i podążać za swoimi najskrytszymi marzeniami.

Projekt „Świat na głowie – Trójka na Głowie” to więcej niż spektakl. To wyjątkowe przedsięwzięcie – równolegle powstały dwa przedstawienia:  w Teatrze Dzieci Zagłębia im. Jana Dormana w Będzinie oraz Państwowym Teatrze Lalki „Tęcza” w Słupsku.
Partner niemiecki: Mülheimer Theatertage NR W (festiwal poświęcony współczesnej dramaturgii niemieckiej w Mülheim)

Wsparcie finansowe: Fundacja Współpracy Polsko-Niemieckiej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

Autor: Carsten Brandau
Tłumaczenie: Iwona Nowacka
Reżyseria: Gabriel Gietzky
Scenografia: Bartholomäus Martin Kleppek
Muzyka: Laurenz Gemmer, Andreas Völka
Zeszyt metodyczny: Anna Jadwiga Nowak

Obsada: Joanna Rząp, Katarzyna Bała, Karina Arbrahamczyk-Zator

Premiera: 18 czerwca 2016
Czas: 1 godzina
Wiek: spektakl od 5 lat
Ceny biletów: 20zł/18zł/15zł grupowe
Rezerwacje: (32) 269-89-15

„MIŁEK – OPIŁEK CZYLI O JEDYM TAKIM , CO ZJADŁ SŁOŃCE”

Spektakl jest bajką dla dzieci, która ma pokazać młodemu widzowi, ku przestrodze, czym jest uzależnienie.

Tytułowego Miłka-Opiłka poznajemy podczas zabawy z innymi członkami zwierzęcej społeczności na jakiejś polanie, w jakimś lesie.  Atmosfera panująca wśród owej społeczności jest bardzo przyjemna, jednak główny bohater czuje się wyobcowany. Ma wyjątkowo niskie poczucie własnej wartości, przez co wydaje mu się, że nie zasługuje na sympatię innych. Nie chcąc przyznać się do problemu ze sobą, obarcza winą leśnych towarzyszy, których nazywa nudnymi i cukierkowymi.

Spotkany pewnego dnia Lis opowiada naszemu bohaterowi o miejscu skąd można dosięgnąć Słońca, którego spożycie powoduje, że cały świat staje się bardzo kolorowy i przyjemny a jego konsument lubiany i podziwiany. Miłek postanawia dostać się do tego właśnie miejsca. Lis zgadza się zaprowadzić baranka TAM, jednak pod warunkiem, że ten będzie miał zasłonięte oczy. Nasz bohater dostaje to, o czym marzył. Świat po zjedzeniu Słońca jest wspaniały, mieni się prawie wszystkimi kolorami, zwierzęta wydają się być sympatyczniejsze a Miłek staje się duszą leśnego towarzystwa.

Jednakże po euforii spowodowanej stanem upojenia słońcem, nastaje moment, kiedy czar przestaje działać. Miłek ma poparzony pyszczek, bardzo boli go brzuch a całe otoczenie go irytuje. Lis podpowiada, że na poparzenia i ogólnie nienajlepszy stan, najlepszym lekarstwem jest… kolejny kęs Słońca. I tym razem zgadza się zaprowadzić Miłka w miejsce skąd można je dosięgnąć, jednak teraz baranek musi za tę usługę zapłacić. Miłek znajduje sposób na okazanie wdzięczności i od tej chwili regularnie zjada Słońce, a że stan euforii staje się coraz krótszy i pysk piecze coraz bardziej, musi on coraz częściej zwracać się do Lisa o pomoc a ten – oczywiście nie za darmo – prowadzi go do Słońca.

Zwierzęta ogarnia trwoga, ponieważ dni stają się coraz ciemniejsze a na domiar złego ich zapasy na zimę kurczą się za sprawą tajemniczych kradzieży. Zaniepokojone postanawiają udać się do sów, które są czymś na wzór Biura Śledczego i Sądu Najwyższego w jednym. Sowy, po przeanalizowaniu faktów i domysłów orzekają, że przyczyną zaistniałej sytuacji jest Miłek i skazują go na siedem dni o chlebie i wodzie oraz dożywotni zakaz zbliżania się do słońca. Informują ponadto, że gasnące słońce ma szanse odrosnąć, jednak jego konsumpcja powinna być zaprzestana. Zwierzęta postanawiają trzymać wartę przy baranku, aby ten już nigdy nie próbował odgryźć Słońca. Miłek-Opiłek pozbawiony możliwości spożywania słonecznej używki staje się nie do zniesienia, zapada się w sobie, przestaje mówić, jeść a nawet się ruszać. Wtedy dociera do zwierząt, że baranek jest chory. Troskliwie się nim opiekują i doprowadzają do stanu, w którym nie musi już zjadać słońca, by funkcjonować i cieszyć się życiem. Miłek uświadamia sobie, że życie w harmonii ze sobą i przyjaciółmi daje większe, trwalsze i przede wszystkim nie powodujące skutków ubocznych szczęście, niż to, będące wynikiem korzystania ze słonecznego dopalacza.

Scenariusz jest konsultowany przez specjalistę psychiatrii odwykowej Renatę Rybacką Torbus.

Spektakl dofinansowany został ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Tekst: Dariusz Czajkowski
Reżyseria: Adam E. Kwapisz
Scenografia: Urszula Kubicz- Fik
Muzyka: Michał Kowalczyk
Konsultacja merytoryczna: Renata Rybacka- Torbus
Zeszyt metodyczny: Anna Jadwiga Nowak

Obsada: Sara Lech, Ewa Zawada, Jacek Mikołajczyk, Piotr Charczuk, Adam E. Kwapisz

Premiera: 24 września 2016
Czas: 1godz. 10 min. ( w tym przerwa)
Wiek: spektakl od 5 lat
Ceny biletów: 20zł/18zł/15zł grupowe
Rezerwacje: (32) 269-89-15

„CICHO”

Zawsze gdzieś za miastem jest jakiś las. I każdy taki las ma swój środek. Środek lasu, który skrywa wiele tajemnic. Głośno w nim od zapomnianych historii i tłoczno od słowiańskich duchów, duszków, strzyg, wiedźm, chochlików i licho wie czego. Magiczne stworzenia żyją w harmonii, dopóki w lesie nie pojawia się ludzkie dziecko. Dziewczynka, która jest tak cicha i smutna, że nie sposób jej nastraszyć, ani przepędzić. Ba! Ona sama budzi grozę wśród leśnych istot, bowiem, odkąd się pojawiła, milkną magiczne szepty, cichnie pradawna pieśń lasu, legendarnemu światu grozi cichy koniec.

Co zrobić, by uchronić świat przed martwą ciszą? Jak ocalić przed nią dziecko?

Sztuka Maliny Prześlugi inspirowana demonologią słowiańską, uświadamia, jak ważne jest opowiadanie historii, jak potrzebny jest dziecku świat fantazji i bajek, zwłaszcza dziś, gdy w mieście słychać tylko szum aut i niekończącą się listę obowiązków. Warto zatrzymać się na chwilę i wsłuchać w szept opowieści, zanim ucichną na dobre. Przecież każdy z nas ma w sobie wiedźmę, którą czasami trzeba dopuścić do głosu.

O SPEKTAKLU SŁÓW KILKA…
Spektakl stara się poruszyć zwłaszcza dwa ważne wątki, które mogą być szczególnie istotne w procesie wychowawczym: tematykę pokonywania smutku oraz wątki zaczerpnięte z demonologii słowiańskiej. Moim zdaniem kluczową rolę w rozumieniu spektaklu odgrywa nie znajomość mitologii słowiańskiej, ale pokazanie, że poprzez wprowadzenie tropów wywiedzionych z ludowych opowieści, można w sposób symboliczny dotknąć trudnego tematu, jakim jest smutek i osamotnienie dziecka. Przedziwni mieszkańcy lasu poprzez snucie opowieści pomagają dziecku przezwyciężyć trudny stan ducha. Dzięki ich uwadze i fantazji dokonuje się w dziecku metamorfoza. Rozmawiając z dziećmi o świecie demonów leśnych warto zaakcentować ich symboliczny charakter, pokazać, że w dawnych kulturach wyrosły z potrzeby poznania i zrozumienia świata, niezrozumiałych zjawisk i niewytłumaczalnych sytuacji. W ten sposób tłumaczono stany atmosferyczne, zjawiska przyrodnicze oraz pomyślne lub niepomyślne zdarzenia w życiu, na które ludzie nie mieli wpływu. Wyobrażenia poszczególnych istot demonicznych stanowiły uosobienie zjawisk przyrody, które często były niewytłumaczalne, trudne do zrozumienia, budziły lęk i przerażenie. Poza tym niemożność znalezienia racjonalnej interpretacji uwarunkowań ludzkiej egzystencji przyczyniała się do powstania także opiekuńczych demonów losu ludzkiego, domostwa i obejścia oraz szkodliwych demonów nieszczęść, chorób i śmierci. Obecnie stwory z demonologii są widoczne w folklorze słownym – baśniach, podaniach, opowieściach, przysłowiach oraz w sztuce ludowej – ich znajomość jest konieczna do odczytywania tropów kultury dawnej. Wiara w ich istnienie w kulturze europejskiej jest w dzisiejszych czasach w fazie zaniku – nawet na terenach wiejskich. W polskiej kulturze ludowej zauważamy stopniowe obumieranie wierzeń demonicznych od połowy XIX w. po lata sześćdziesiąte XX wieku. Doceniane jest naukowe poznanie otaczającego nas świata i racjonalizowania go, a nie jego magiczna interpretacja. W takim świecie zaczyna brakować już miejsca dla wszystkich tajemniczych i magicznych istot charakterystycznych dla ludowego pojmowania rzeczywistości. Miejsca brakuje także na opowiadanie o tych stworach, na czerpanie nauki z ludowych bajań i wreszcie na autentyczną sytuację spotkania – jaką jest opowiadanie historii i dzielenie się nimi z innymi. Tym bardziej zachęcam do wykorzystywania barwnych opowieści do twórczych działań z najmłodszymi, do pobudzania ich kreatywności, kształtowania umiejętności wyrażania się językiem właściwym dla dziecka – językiem nieskrępowanej wyobraźni.

Anna Jadwiga Nowak
pedagog teatralny


Wraz z dziećmi byłam na wielu spektaklach. Zawsze były piękne, radosne, czasem smutne i lekko straszne. Teraz byłam bardzo skonsternowana tym spektaklem- groza, „straszne” postacie, przerażająca burza z piorunami… Bałam się, ze moje dzieci (7 i 2,5 r.) będą płakały i się bały… a tu szok- były żywo zainteresowane, wpatrzone, wgłębione w bajkę… Na koniec same odnalazły morał: „Widzisz mamo, potwory tak naprawdę nie istnieją, to tylko bajka”. I dobrze, że powstał taki spektakl, który nie jest łatwy, miły i kolorowy, bo w życiu nie zawsze wszystko jest piękne, dobre  i kolorowe. I właśnie ten spektakl ma pomóc nam Rodzicom, w jaki sposób opowiedzieć o tym naszym delikatnym pociechom…
                                                                                                                                                                               – Marta



Takie „Cicho” że aż głośno!!! Z gratulacjami dla całego Zespołu za niebywały wkład, mentorstwo i fun! Dzieci jak i widz dorosły ukojeni. Oglądalność będzie wzrastać jak Baba Grochowa i Jagodowa barwnie odpowiadać. Mistrzostwo kostiumu i melodii życia. Warto!
                                                                                                                                                                             – Joanna


Naprawdę rewelacyjny spektakl. Fantastyczne stroje, świetna muzyka i oczywiście gra aktorów.
                                                                                                                                                                                – Karol


Byliśmy z 5 letnią córką i 12 letnim synkiem byli zachwyceni… polecam serdecznie.
                                                                                                                                                                                – Wiola


Tekst: Malina Prześluga
Reżyseria: Jerzy Bielunas
Scenografia:  Anna Chadaj
Muzyka: Mateusz Pospieszalski
Przygotowanie wokalne: Małgorzata Kaczmarek
Ruch sceniczny: Małgorzata Fijałkowska
Projekcje: Jerzy Szota
Zeszyt metodyczny: Anna Jadwiga Nowak

Obsada: Sara Lech, Katarzyna Bała, Joanna Rząp, Ewa Zawada, Edyta Dziura, Adam E. Kwapisz, Wojciech Żak/Kamil Katolik, Patrycy Hauke/Karol Kojkoł

Premiera: 29 października 2016
Czas: 1 godz. 45 min. (w tym przerwa)
Wiek: od 10 lat
Ceny biletów: 20zł/18zł/15zł grupowe
Rezerwacje: (32) 269-89-15

Spektakl dofinansowany został ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

„NIEBIESKI KOT”

Familijny spektakl o umiejętności kochania.

Gregory Lancaster – obrzydliwie bogaty biznesmen bez serca – dostaje od losu kolejną szansę by odmienić swoje serce. Za sprawą tajemniczego mężczyzny w jego ekskluzywnej willi pojawia się rasowy niebieski Kot, który ma za zadanie rozbudzić w nim na nowo ludzkie odruchy.

Na początku, Gregory myśli tylko o tym, jak zrobić na kocie kolejny dochodowy interes: mają mu w tym pomóc: hodowczyni kotów rasowych Laura Champton oraz koci fryzjer Robert i weterynarz Allan. Jednak wraz z upływem czasu Gregory zaczyna przywiązywać się do kota a zbieg okoliczności doprowadza go do rozwiązania zagadki sprzed lat W Gregorym odżywają dawne uczucia.

Niebieski Kot, by w pełni wykonać swoje zadanie, knuje spisek z Klarnetem, Larrym i Albertem – kociakami ze schroniska.

Historia Gregory’ego to opowieść o niespełnionej miłości i odbudowywaniu swojego człowieczeństwa. Każdego z nas życie może doświadczać i demoralizować, ale zawsze gdzieś głęboko w nas tli się płomyczek dobra – czasami wystarczy przypadek, by rozniecić go na nowo… a przypadki można prowokować.

Sztuka wyłoniona w konkursie dramaturgicznym „Debiut u Dormana”

Tekst: Krystyna Jakóbczyk
Reżyseria: Przemysław Pawlicki
Scenografia: Julia Skrzynecka
Muzyka: Wojciech Kostrzewa

Obsada: Edyta Dziura, Karina Abrahamczyk – Zator, Agata Madejska, Patrycy Hauke, Jacek Mikołajczyk, Stefan Szulc, Adam E. Kwapisz, Piotr Charczuk

Obsada dziecięca: Mateusz Pak/Jakub Wilk, Maja Jędruch/Olivia Klinke, Tymon Augustyniak/Antoni Stachurka, Milena Krzoska/Weronika Bondel, Roksana Jeleśniańska

Premiera: 17 grudnia 2016
Czas: 1 godz. 20 min. (w tym przerwa)
Wiek: od 6 lat
Ceny biletów: 20zł/18zł/15zł grupowe
Rezerwacje: (32) 269-89-15

Sztuka teatralna zrealizowana w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Spektakl dofinansowany został ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

„CUDOWNA LAMPA ALADYNA”

Czarodziej Babadur, chciwy władzy, dowiaduje się, że jego potęga może być nieograniczona, jeśli posiądzie cudowną lampę. Jednak wyrocznia głosi, że tylko wybrany człowiek może dotknąć lampy,  natomiast każdy inny, który skusi się na jej posiadanie straci życie.  Wybrańcem, który może wydobyć z ukrycia magiczny przedmiot jest Aladyn – prosty chłopak, który kocha życie i korzysta z niego, jak tylko się da. To on uwalnia z lampy Dżina i staje się jego panem. Szereg sytuacji, która z wynika z tego faktu prowadzi naszego bohatera aż na dwór sułtana. Lecz przysłowia arabskie mówią: szczęście i bogactwo jednego dnia się pojawia, a za moment znika. Niestety czasem wraz z ukochaną. Tym razem nawet magia może okazać się mało pomocna. A jedyne, co może odwrócić los to – o dziwo – własny spryt i zdrowy rozsądek.

Według „Klechd Sezamowych” Bolesława Leśmiana
Scenariusz i reżyseria: Ilona Zgiet
Scenografia: Jerzy Rudzki
Muzyka: Mariusz Bogdanowicz
Teksty piosenek: Dariusz Czajkowski
Asystent reżysera: Agata Madejska
Zeszyt metodyczny: Anna Jadwiga Nowak

Obsada: Joanna Rząp, Katarzyna Bała, Sara Lech, Agata Madejska, Jacek Mikołajczyk, Patrycy Hauke, Wojciech Żak

Premiera: 25 lutego 2017
Czas: 1 godzina 30 mintu  (w tym przerwa)
Wiek: od 4 lat
Ceny biletów: 20zł/18zł/15zł grupowe
Rezerwacje: (32) 269-89-15